Skupina Saint-Gobain slaví 360 let své existence

V roce 2025 slaví Skupina Saint-Gobain 360. výročí, které připomíná její celosvětový vliv, průkopnického ducha a komplexní přístup k cirkulární ekonomice. Základy Skupiny byly položeny již v 17. století, kdy byla založena první manufaktura na výrobu zrcadel ve Francii.

Již v roce 1665 založil Ludvík XIV. Královskou manufakturu na výrobu zrcadlového skla na žádost svého ministra Colberta cílem bylo přímo konkurovat dominanci Benátské republiky na evropském trhu se zrcadly. Traduje se, že jednou z motivací pro založení manufaktury bylo přání krále Ludvíka postavit si v rámci zámku ve Versailles zrcadlový sál, který byl dokončen v roce 1684. Tím se tento architektonický skvost stal defacto první a nejvýstavnější referencí Skupiny Saint-Gobain.

Jak vznikl název společnosti?

V roce 1692 byla ve vesnici Saint-Gobain v Pikardii založena nová manufaktura. Nebyla založena Královskou manufakturou na výrobu skla v Paříži, ale jejím konkurentem – společností Thévart, ale brzy byly obě společnosti sloučeny pod silným vlivem královské moci. Malá vesnice Saint-Gobain nebyla vybrána náhodně: její odlehlost chránila výrobní tajemství, okolní lesy poskytovaly dostatek paliva a blízkost řeky Oise umožňovala levnou dopravu zrcadel po řece do Paříže. Sklárna ve vesničce Saint-Gobain, byla uzavřená v roce 1993, ale její jméno nese společnost dodnes.

Vývoj Saint-Gobain v 18. – 19. století.

V roce 1702 převzala kontrolu nad Královskou sklárnou skupina Ženevských investorů a bankéřů Tato zásadní reorganizace kapitálu a řízení Královské sklárny připravila půdu pro dlouhé období prosperity. Stanovy definovaly práci správní rady a rozdělování zisků. Proces lití plochého skla byl zdokonalen a manufaktura těžila z rostoucí posedlosti Evropanů sklem a zrcadly v celém 18. století. Na konci 18. století manufaktura potřebovala stálou pracovní sílu čítající přibližně 1200 dělníků.

Královská sklárna během Velké francouzské revoluce.

Revoluce zasáhla manufakturu na vrcholu její prosperity, aby se záhy ocitla ve víru událostí. Napětí mezi dělníky, kteří trpěli pod velkými škrty, inflací a hrozbou nezaměstnanosti, bylo patrné i v Saint-Gobain. Manufaktura ukončila činnost v roce 1797 a podnikání se znovu rozběhlo až po ustanovení Konzulátu v roce 1801. Přesto toto období přineslo i určité výhody: manufaktura využila výprodejů státního majetku k nákupu pozemků v Chauny, což se v následujícím století stalo klíčovým krokem pro její průmyslový rozvoj.

19. století ve znamení rozvoje a inovací

V roce 1830 přišla manufaktura o monopolní postavení a musela se přizpůsobit. Transformovala na akciovou společnost a došlo k technologickým inovacím v oblasti výroby a zušlechťování skla. Saint-Gobain také změnila svou obchodní strategii, aby reagovala na rychle se rozšiřující globální trh. V roce 1858 expanduje do Německa a nově vzniklá společnost „Manufaktura zrcadlového skla a chemických produktů Saint-Gobain, Chauny a Cirey“ představovala čtvrtinu evropské produkce zrcadlového skla a stala se mezinárodně uznávanou skupinou.

V roce 1872 Saint-Gobain zakládá chemickou divizi fúzí s Perret-Olivier, předním francouzským výrobcem kyseliny sírové. Na konci 19. století se společnost orientovala na výrobu chemických hnojiv a v roce 1913 „superfosfáty“ tvořily 60 % její produkce.

Saint-Gobain v období světových válek

Začátek první světové války znamenal náhlý zlom v historii Saint-Gobain. Sklářská divize, která byla zásadní mezinárodní částí společnosti, byla částečně ochromena ničením továren a jejich zabavením. Společnost se rozhodla přesměrovat své úsilí do chemického odvětví, které bylo plně zapojeno do válečného úsilí Francie. Zatímco před válkou pocházely zisky společnosti přibližně stejnou měrou z chemie a sklářství, do roku 1918 se více než 90 % příjmů odvíjelo od chemické výroby. Po uzavření příměří poskytly válečné reparace nový impuls modernizaci továren.

Druhá světová válka měla na Saint-Gobain zničující dopad – mnoho továren bylo zničeno, uzavřeno nebo zabaveno. Situace se ukázala být ještě horší než během první světové války, a to kvůli porážce francouzské armády v roce 1940. Navzdory obtížným podmínkám zahájila Saint-Gobain rozsáhlý výzkumný a modernizační program. Tím zásadním byl vývoj výroby skelných vláken nebo předchůdce PVC, nazvaného „Gobanyle“. Osvobození továren na podzim 1944 a následný návrat k míru znamenaly začátek obnovy výroby, která byla silně závislá na platbách válečných reparací.

Rozvoj aktivit v druhé polovině 20. století

V roce 1952 bylo v Paříži otevřeno výzkumné centrum Saint-Gobain, které symbolizovalo nový přístup k výzkumu a vývoji. Jeho cílem bylo zdokonalit výrobní procesy, využít vědecké objevy k inovacím a zavést nové standardizované metody řízení výroby. V roce 1957 byl představen nový průmyslový proces, ve kterém se plně uplatnila dvacetiletá zkušenost a vývojem výroby skelného vlákna dceřiné společnosti ISOVER, která jíž od roku 1939 vyráběla 35 % evropské produkce skelné vaty. Tuto technologii Saint-Gobain dále rozšířil do dalších zemí a výrobních závodů.

Rok 1970 je významným milníkem v historii Saint-Gobain. Ke všeobecnému překvapení se spojila s firmou Pont-à-Mousson (PAM). Vedlo k tomu rozhodnutí opustit chemické aktivity a najít silného finančního partnera. V polovině 70. let, uprostřed recese způsobené ropnými krizemi, čelila společnost, nově nazvaná Saint-Gobain-Pont-à-Mousson, výzvám, které vedly vedení k rozhodnutí provést velkou restrukturalizaci společnosti, zaměřenou na diverzifikaci.

Saint-Gobain se v 80. letech stal středem politických a ekonomických jednání ve Francii, kdy byla Skupina v roce 1982 znárodněna spolu s dalšími velkými průmyslovými skupinami a několika bankami. Čtyři roky poté se Saint-Gobain stala první firmou, která byla privatizována díky své historii, mezinárodní reputaci a finanční stabilitě. Tento krok přispěl k tomu, že se Saint-Gobain dostal na světovou ekonomickou scénu.

V roce 1990 Saint-Gobain převzala společnost Norton, světového lídra v oblasti brusiv, který působil také v sektorech keramiky a plastů. Skupina tím zdvojnásobila svou přítomnost v USA a stala se světovým lídrem v oblasti keramiky pro tepelné a mechanické aplikace. Toto převzetí změnilo genetický kód Saint-Gobain a nasměrovalo Skupinu k specializaci na špičkové technologie.

Rozvoj aktivit v novém tisíciletí

Již v roce 1996 odstartovala Skupina sérii významných akvizic, které vedly ke vstupu na trh distribuce a výroby stavebních materiálů. Tato změna potvrdila orientaci Skupiny na oblast stavebnictví a bydlení. Od té doby se Saint-Gobain neustále rozrůstal díky dalším akvizicím významných lídrů v oblasti distribuce a výroby stavebních materiálů.

V roce 2005 uskutečnil Saint-Gobain svou dosud největší akvizici – koupil britskou společnost British Plaster Board (BPB), světového lídra v oblasti sádrokartonu, za 5,9 miliardy eur. Tím výrazně posílil svou divizi Stavebních materiálů. Společně s divizí ISOVER, která vyrábí skelnou a čedičovou izolaci, se Saint-Gobain stal světovým lídrem v stavebních řešení a přispěl ke své strategii udržitelného bydlení.

K dnešnímu dni proběhly další akvizice po celém světě, zejména v souladu s dlouhodobým strategickým plánem Skupiny pod názvem Grow and Impact a s cílem naplňovaní strategie být lídrem v oblasti moderního a udržitelného stavebnictví a posláním „making the world a better home“.

Saint-Gobain v ČR

V České republice působí již od roku 1992. První aktivitou byla společnost PAM vyrábějící litinové potrubí a společnost Norton, která nabízí brusiva. V dalších letech ji následovali další aktivity ze všech oblastí, ve kterých Skupina podniká. Zejména pak v oblasti výroby stavebních materiálů. Většina aktivit na český trh vstoupila také prostřednictvím akvizicí, od roku 1996 patří do Skupiny Saint-Gobain výrobce minerální izolace a EPS Isover, v roce 1998 se ke Skupině připojil výrobce omítek a fasád Weber a Adfors, který vyrábí skelná vlákna pro stavebnictví a průmysl. V roce 2005 v rámci celosvětové akvizice stal součástí Skupiny výrobce sádrokartonů Rigips. Prvním výrobním závodem v ČR byl Sekurit v Hořovicích, kde se vyrábí čelní automobilová skla již od roku 1994.

Dnes má Skupina v ČR 14 výrobních závodů, 15 obchodních značek, 6 společností, zaměstnává více než 4000 zaměstnanců a její konsolidovaný obrat přesahuje 22 mld Kč.

O Skupině Saint-Gobain

Světový lídr v moderním a udržitelném stavebnictví Saint-Gobain navrhuje, vyrábí a distribuuje materiály a služby pro stavebnictví a průmysl. Jeho komplexní řešení pro renovaci veřejných a soukromých budov, lehké konstrukce a dekarbonizaci stavebnictví a průmyslu jsou vyvíjena v rámci soustavného inovačního procesu a poskytují udržitelnost a výkonnost. Závazek Skupiny se řídí jejím posláním „MAKING THE WORLD A BETTER HOME“.

160 000 zaměstnanců, působí v 79 zemích.
Závazek uhlíkové neutrality do roku 2050.

Více informací najdete na www.saint-gobain.cz.

Přejít nahoru